EsPez
Støttetime indberettigelsesystem
Udfordring
EsPez er et indberetningssystem til staten ifb. med elev støtte. Støtte til elever, på højere læreanstalter, med AD(H)D, angst, autisme, ordblindhed, mm. og hjælper med de mange administrative opgaver.
Hvordan kan der skabes en mere brugervenlig brugergrænseflade og navigation til de ansatte, der skal indrapportere elevstøtte i indberetningssystemet EsPez?
Tilgang
Der skete en kortlægning af det eksisterende system, fulgt af en analyse af brugerudfordringerne. Gruppering af brugerudfordringer i temaer. Workshop med kunden for at prioritere mellem brugerudfordringerne. UX / UI designskitser der adresserer de udvalgte udfordringer.
Roller: Facilitator, UX / UI designer.
Løsning
Nøgleskærme, der viser et alternativ design, hvor der er arbejdet med navigation og visuel læsbarhed, dvs. kontrasten mellem baggrunden og typografien, samt font størrelse. Primære og sekundære knapper, selektion farve/ system mm.
Skærme og beskrivelser kan anvendes af frontend udviklere til implementering og dermed forbedring af bruger oplevelsen.




"(...)Udtagelse.."
Kunde navn , Kunde firma
Design processen
Eksisterende design
Eksempel på kortlæging af det eksisterende systems nøgleskærme.

Opret / rediger støttemodtager

Menu detaljer

Tidsregistrering gruppe
.png)
Menu
Analyse af det eksisterende
Kunden præsenterede det eksisterende design og konceptet bag ved det. Undervejs tog jeg noter og screenshots. Efterfølgende udarbejdede jeg en liste til kunden. Den indeholdte temaer om bruger udfordringer og problematikker, designspørgsmål som indrammer problematikkerne og løsningsrammer. Alt sammen med udgangspunkt i det viste materiale. Det blev fulgt af eksempler på løsningsforslag og simple skitser.
Fokus og prioritering
Målet var at skabe et fælles overblik, som kunne gennemgåes med kunden. Så vi kunne diskutere og vælge hvilke temaer der var mest akutte at få adresseret i det design jeg udviklede til dem.
Nøgle temaer i det nye design
1) Reducret klik antal og mere overblik gennem redesigen af navigationsflow.
2) Øget tilgængelighed af indholdet gennem redesign af farve og tone brug i typografi og grafiske elementer.
3) Forkortelse af beslutingsprocessen og tydelig gørelse ved indføresel af primær og sekundær knapper.
4) Kontuitet i anvendelsen af interaktive elementer og hvordan de ser ud.
