UX- comic
Er en stærk metode, der kan bruges i formidlingen af et koncept og en brugeroplevelse. Her beskrives metoden og der vises eksempler på hvordan den kan anvendes i praksis.
Det kan være en udfordring at give stakeholder, kunder eller bruger en lettilgængelig forklaring på et koncept eller en løsning der adresseret et komplekst problem.
“User experience comic”, på dansk ”Brugeroplevelses tegneserie”, er en metode der bruger tegneserieform og fortællingen til at i iscenesætte brugernes behov og udfordringer. Gennem tegneserien vises konteksten og hvordan problemerne kan adresseres. Metoden kan fx bruges til at vise hvordan et koncept, eller en service kan udfolde sig over tid.
Styrken ligger i at man som modtager, hurtigt får et overblik og centrale informationer. Vi ved fra hjerneforskning (referencer) at informationer der er bundet op på en fortælling, er lettere at huske og genkalde sig. Samtidig giver kombinationen af det visuelle og teksten to sensoriske indgang til indholdet, hvilket yderligere styrker muligheden for at huske, og sætte sig ind i det indhold man bliver præsenteret for.
Case eksempler
MoveJam
Et social aktivitet projekt, udvikelt af idrætsstuderende ved Odense Universitet.
Formålet var at skabe en platform hvor man kunne mødes om fysiske aktiviteter.

Råvare
Projektets formål var at reducere anvendelsen af indpakning og dermed fysisk affald, ved at give kunderne mulighed for at købe de rå vare. Samarbejdspartneren og lederen af projektet var økonomistuderende ved Aarhus univeristet.

